Jablečná aktualizace iOS14 nepřinesla jen plno užitečných novinek a vylepšení, ale také velké změny v oblast sbírání dat o uživatelích, soukromí a v neposlední řadě rozdmýchala nevraživost mezi Facebookem a Applem. Samotný Facebook se k situaci vyjádřil následovně: “iOS14 nám zničí byznys.” Jádro sváru leží ve velmi reálném nebezpečí, že firmy jako Facebook přijdou o data uživatelů a tím pádem i o velkou část financí, které právě plynou z placené reklamy, kterou provozují přes svůj reklamní systém. Také finanční ředitel Facebooku Dave Wehner si myslí, že k podobným krokům se postupně přidají další firmy.
Co vše nyní musí aplikace splňovat
- Jak aplikace používá data uživatele
Nově musí poskytovatel na stránce aplikace uvádět jaká data o uživateli sbírá a o tom, zda se informace používají k jejich sledování nebo zda jsou propojeny s jejich identitou nebo zařízením. Více na obrázku.
Pokud jste Vy (nebo Váš klient) tvůrce aplikací, znamená to pro Vás následující. Abyste mohli odesílat nové aplikace a aktualizace aplikací, musíte v App Store Connect poskytnout informace o svých postupech v oblasti ochrany osobních údajů. Pokud používáte kód třetí strany – například reklamní nebo analytické sady SDK – budete muset také popsat, jaké údaje kód třetí strany shromažďuje, jak mohou být údaje použity a zda se údaje používají ke sledování uživatelů.
- Požádání o trackování uživatele napříč aplikací a weby ostatních provozovatelů
Provozovatelé aplikací nyní musí získat povolení uživatele, abyste jej mohli sledovat nebo získat přístup k inzertnímu identifikátoru jeho zařízení. Sledování označuje akt propojení dat uživatelů nebo zařízení shromážděných z vaší aplikace s daty uživatelů nebo zařízení shromážděnými z aplikací, webů nebo offline služeb jiných společností za účelem cílené reklamy nebo měření reklamy. Sledování také znamená sdílení údajů o uživateli nebo zařízení s datovými zprostředkovateli.
Mezi příklady sledování patří mimo jiné:
- Zobrazování cílených reklam ve vaší aplikaci na základě uživatelských dat shromážděných z aplikací a webů vlastněných jinými společnostmi.
- Sdílení údajů o poloze zařízení nebo e-mailových seznamů s datovým makléřem.
- Sdílení seznamu e-mailů, reklamních ID nebo jiných ID s reklamní sítí třetí strany, která tyto informace používá k přesměrování těchto uživatelů v aplikacích jiných vývojářů nebo k nalezení podobných uživatelů.
- Vložení SDK třetí strany do vaší aplikace, která kombinuje uživatelská data z vaší aplikace s uživatelskými daty z aplikací jiných vývojářů, aby cílila reklamu nebo měřila účinnost reklamy, i když SDK pro tyto účely nepoužíváte. Například pomocí analytické sady SDK, která využívá data, která shromažďuje z vaší aplikace, k umožnění cílené reklamy v aplikacích jiných vývojářů.
Kompletní seznam změn ve sledování uživatelů si můžete přečíst na webu Apple pro developery.
Jak může uvedení iOS14 ovlivnit Vaše reklamy
- Lidé se mohou rozhodnout na svých zařízeních se systémem iOS 14 nastavit, že nechtějí být sledováni. To znamená, že přizpůsobení reklam a reportování efektivity může být omezeno pro konverzní události v aplikaci i na webu.
- Ovlivněny budou firmy, které propagují mobilní aplikace, a také ty, které optimalizují pro konverzní události na webu, cílí na ně nebo o nich získávají reporty
Facebook vrací úder
Nebyl by to Facebook, aby nenašel způsob, jak dále v tomto ekosystému fungovat, byť s omezením. V reakci na krok Apple vydal “Souhrnné měření konverzí” – více informací na tomto odkaze. Souhrnné měření událostí Facebooku je protokol, který umožňuje měřit události na webu i uživatelům se systémem iOS 14. Souhrnné měření událostí omezuje domény na 8 konverzních událostí, které lze použít pro optimalizaci kampaně. Legislativně je tedy zcela použitelné pro reklamu.
Vláďa Nágl – Performance strategist Magnas Performance