Bezpečnost na internetu a sbírání dat uživatelů je dlouhodobě palčivé téma, které nelze jednoduše uchopit. Po zavedení GDPR, Opt-out cookies a po změnách souhlasu se zpracováním cookies v iOS 14 nás od ledna 2022 čeká další a mnohem dramatičtější omezení sledování uživatelů. A to nejen pro reklamní systémy, ale hlavně pro všechny, kteří pracují v reklamě. V situaci, kdy přesná data jsou čím dál tím větší sci-fi, nastupuje éra zcela nového druhu marketingu a měření uživatelské návštěvnosti.
Jak rozdělujeme cookies
- Sledovací a konverzní cookies, které umožňují analyzovat výkon různých prodejních kanálů. Například Google Analytics.
- Marketingové cookies, které pomáhají personalizovat obsah reklamy a efektivněji zacílit na zákazníka. Patří sem v podstatě všechny reklamní systémy a jejich kódy a pixely (Google Ads, Sklik, Facebook Pixel, atd.)
- Analytické a esenciální cookies, které pomáhají zefektivnit uživatelské prostředí internetové stránky a základní funkčnost webu.
Dále se cookies dají rozlišit na cookies první strany a cookies třetích stran:
- Cookies první strany jsou uloženy přímo na webu nebo eshopu. Znamená to například, že eshop si pamatuje obsah vašeho košíku i při další návštěvě.
- Cookies třetích stran jsou cookies reklamních systémů, jako je právě Google Ads, Facebook, Instagram, atd.
Rozdíl mezi Opt-out a novým Opt-In
Stávající Opt-out řešení předpokládá, že uživatel při příchodu na váš web SOUHLASÍ se sledováním a sbíráním cookies. Jako provozovatel webu byste měl uživateli dát možnost jednoduchou cestou toto nastavení změnit, tedy dát uživateli možnost zakázat sledování. K tomu slouží všem známé cookies lišty. Podle mnohých průzkumů uživatelé tyto lišty buď zcela ignorují, nebo odškrtnou souhlas, aby se dostali dále na web.
Nová metoda Opt-in již od počátku předpokládá, že uživatel NESOUHLASÍ se sledováním a sbíráním cookies. Jako provozovatel webu byste neměl shromažďovat žádné cookies uživatele. I nadále můžete uživateli dát přes cookie lištu možnost nastavení změnit a zapnout sledování. Jinými slovy dokud uživatel transparentně v cookie liště sám nezaklikne, že chce být sledován, nemáte právo uživatele sledovat ani ukládat cookies o jeho návštěvě.
Proč to řešíme
Na první pohled se to může zdát jako nepodstatný rozdíl. Ovšem vzhledem k tomu, že na cookie lišty kliká naprosté minimum uživatelů a jejich ochota nechat se sledovat je kvůli skandálům s úniky informací a Facebooku nulová, představuje to pro marketing a analytiku výrazný problém. V praxi to bude znamenat, že se vám v Google Analytics ztratí velká část návštěvnosti, nebude možné používat plnohodnotně remarketing a přínos jednotlivých zdrojů návštěvnosti bude velmi zkreslený. Vyhodnocování reklamních kampaní bude také velmi zavádějící a hraniční s odhady.
Co se mění od 1. ledna 2022
Od 1. ledna 2022 bude pro všechny provozovatele webů a eshopů povinné implementovat Opt-in řešení do webových prezentací a obchodů. Je tedy třeba se na tuto změnu připravit. V technickém řešení je to v podstatě malá změna v kódu. Ovšem v řeči marketingu a analytiky si budete muset stanovit nové cíle a hlavně nový systém, jakým budete reklamy vyhodnocovat a přidělovat jim rozpočty. S tímto vám pomůže profesionální agentura.
Příklad cookie lišty
Příklad správně použité cookie lišty z webu www.bonprix.cz. Uživatel má možnost sledování na jedno kliknutí úplně odmítnout. Případně přes tlačítko Nastavení může zvolit, jaký druh cookie se bude ukládat.
Magnas vám samozřejmě dokáže v této otázce pomoci a nastavit odpovídající strategii.
Vladimír Nagl – Performance strategist – Magnas Performance